Shorttrack schaatsen

Ben jij helemaal gek schaatsen en snelheid? Ben je meer van de bocht dan het lange eind? Houd je van machtige manoeuvres en de spanning van het onderlinge gevecht? Houd je met andere woorden van spektakel? Als je al deze vragen met een ‘Ja!’ beantwoord is shorttrack schaatsen écht iets voor jou!

Wat is shorttrack schaatsen precies?

Shorttrack is in Nederland uitgegroeid tot de meest spectaculaire tak van de schaatssport. Het is een Olympische sport die verreden wordt op een ovale 111,11 meter lange shorttrackbaan en bevat alle componenten waaraan een moderne publiekssport moet voldoen: snelheid, spanning en sensatie.
De trainings- en wedstrijdbaan wordt uitgezet op een 30 bij 60 meter binnenbaan en heeft bochten met een straal van 8,25 meter. De boarding van de baan wordt voorzien van een baanbeveiliging (dikke kussens).
Shorttracken wil je trainenDe combinatie van de vele bochten en de spectaculaire duels met gewaagde inhaalmanoeuvres maken van shorttrack een sport die je wil trainen. Het vraagt namelijk om een mengeling van techniek, behendigheid, tactiek, snelheid en conditie.
Vanaf eind september tot begin maart worden de ijstrainingen gehouden op de Vechtsebanen in Utrecht. Om de conditie ook in de zomer op peil te houden worden er dan loop-, fiets- en inline-skatetrainingen georganiseerd. En je kunt een zomertrainingskamp volgen. Schaats je al bij een andere vereniging en wil je daarnaast graag shorttracken? Geen probleem! Je bent van harte welkom bij SVU om te komen shorttracken naast je lidmaatschap bij een andere club. Kunnen kinderen shorttracken?Jazeker! Wij hebben een schaatsklas voor de jongste jeugd. In de schaatsklas shorttrack kunnen kinderen tot en met 11 jaar leren schaatsen, daarna kunnen ze doorstromen naar een trainingsgroep. Op deze trainingen bevorderen de trainer(st)ers spelenderwijs het plezier in het shorttrack en tegelijkertijd verbeteren ze de prestaties van de diverse trainingsgroepen.Is het mogelijk om wedstrijden te rijden?Voor zowel de beginners als de gevorderden is het mogelijk om regionaal wedstrijden te rijden. Je kunt dan je eigen prestaties vergelijken met die van andere shorttrackers. Wanneer je tijdens deze regionale wedstrijden voldoet aan de vastgestelde limieten mag je aan de Nationale Competitie deelnemen. Binnen SVU komen diverse shorttrackers uit in de Nationale Competitie en we hebben zelfs een aantal leden die deelnemen aan internationale wedstrijden. Ons vereniging is een vruchtbare bodem voor jong talent om te groeien richting de nationale top.Heb je speciale schaatsen nodig voor shorttrack?

website_svu_shorttrack_volwassenen_lr_m4a4789_2.jpg

Als beginnende shorttracker kun je schaatsen op ‘gewone’ noren. Zodra je de slag echt te pakken krijgt, laten deze schaatsen je in de steek. Vanuit SVU is er een mogelijkheid om shorttrackschaatsen te huren of tegen een aantrekkelijke prijs te kopen. Hierdoor kunnen de kosten beperkt blijven.

Zoals bij iedere snelheidssport wordt ook bij shorttrack veel zorg besteed aan veiligheid. Shorttrackers dragen in ieder geval een helm, handschoenen en kniebeschermers. Dit kan verder worden uitgebreid met nek- en scheenbescherming, zelfs met onderpakken gemaakt van zeer sterke kunstvezels.Sta jij al in de startpositie?Shorttrack is voor iedereen die van snelheid en spektakel houdt. Ben je enthousiast en heb je belangstelling? Kom dan eens kijken naar een van de trainingen van SVU op de binnenbaan van de Vechtsebanen in Utrecht en oordeel zelf!

Voor meer informatie stuur ons gerust mail: abonnement-shorttrack@svutrecht.nl

Of meld je direct aan voor een gratis proefles.